måndag 17 februari 2014

Negativt med Captcha Ordverifiering

Hittade mitt gamla inlägg om ordverifiering på bloggen och lägger det överst igen för att väcka dig som har det. Det är såå jobbigt att jag ofta struntar i att kommentera om jag ska försöka tyda bokstäver och siffror för att få kommentera. Du kanske har det utan att veta om det men titta på Marias inlägg och ta bort det så fort du kan!

Läste om funktionen ordverifiering för längesedan, hos Maria och inlägget är fortfarande väldigt aktuellt.
Jag håller fullständigt med henne om att det mest är jobbigt. Om du inte vet om du själv har det på din blogg tycker jag att du ska kolla in Marias inlägg. Där beskriver hon hur du tar bort det.
Det är väl fler än jag som försökt kommentera från en telefon och när man kommer till ordverifieringen är det stört omöjligt att se vad det står.
Ett annat tips för att slippa knäppa kommentarer (=spam) är att fylla i att man ska godkänna kommentarer som skrivs på inlägg äldre än tex 8 dagar. Det är oftast på gamla inlägg man får spamkommentarer. Det ändrar du på samma ställe, under Kommentarsgranskning. Där väljer du ibland och fyller i antalet dagar sedan inlägget publicerades. Lycka till!

10 kommentarer :

Marika sa...

Hmmm, trodde inte jag hade, men nu när jag kollade så har jag det. Tar bort det, så får jag se om det gör nån skillnad i spam.

Ann sa...

Det hade jag ingen aning om att jag hade, tack för att du påpekade det! Men nu är det ändrat.

mulliga m sa...

Jag tog bort det för ett tag sedan och det blir inte speciellt mycket spam. Jag håller med att det är stört omöjligt att kommentera via telefonen.

Mirre Syr sa...

Nä, ordverifiering är jobbigt och det blir inte mkt spam...

Micke sa...

Ja fy tusan för sånt där. Är ju som du säger så att många gånger orkar man inte kommentera efter fått 4-5st helt oläsliga "ord".

Metta sa...

Håller fullständigt med både dig, Maria och alla som kommenterat ditt inlägg.
Tycker definitivt inte om det.
Kollade för säkerhets skull att jag inte har det. Nej, det har jag tydligen aldrig lagt in och det känns bra. Inga problem med spam.

Linda sa...

Jag kan säga att jag inte gillar ordverfieringen för fem öre när man ska kommentera, men jag gillar att ha den på min egen blogg eftersom jag har haft problem med spam. Jag har inte den minsta lust att ha kommentarer om penisförlängning, sexuella tjänster, reklam eller andra nonsenstexter strösslade över hela min blogg, såsom var fallet innan jag hade ordverifiering. För mig är det ett sätt att slippa dammsuga bloggen från skit varje dag, vilket jag varken har lust eller tid till. Jag är fullständigt medveten om att ordverifieringen är opraktisk, och den stör även mig när jag ska kommentera själv och inte riktigt ser vad det står. Men, hellre det än en massa spam att rensa! Om sedan någon avstår att kommentera hos mig, tja, då får jag väl leva med det helt enkelt. Vill någon mig något tillräckligt mycket kommer de nog att försöka forcera de något kluriga bokstäverna.

Monita sa...

Jag har blogg.se och där kan man tyvärr inte ta bort ordverifieringen. Men jag brukar inte störas av det när jag kommenterar hos andra.

AnnaF sa...

Tack Efwa för inlägget! Jag hade inte insett att det ens gick att ta bort :o
Jag har däremot försökt att skriva inlägg från telefonen ibland och då funkerar det inte att skriva över huvud taget.
Nu har jag tagit bort det enligt Marias inlägg och jag hoppas att det ska fungera bättre :)

marremorr sa...

Tack för uppvaknandet, Efwa! Nu har jag tagit bort ordverif, hoppas det blir bra!=0)