fredag 2 mars 2012

Tygorgie

Jag börjar med att berätta att jag inte köpte något alls i denna otroliga affär. Hur många kvadratmeter tyg det fanns har jag ingen aning om eller ska vi räkna kubikmeter. Ni som varit i Söderköpings stora tygaffär kan ana vidden av hur stor den här var, den var alltså ännu större. Det fanns ett otroligt utbud av ALLT. Men behöver man inget, blir det inget. Klickar du på bilden får du upp den i större format och kan kolla lite mer noga.
 Innan vi kom till ingången hade de massor med ställningar fulla av vaxduk, både lite plastigare varianter och vaxade tyger. Alla jättefina, men jag behöver inget. På vänstra sidan, mittemot var det dynor och tyger till detsamma + att man kunde få skumplast tillskuren i alla tänkbara tjocklekar och storlekar.
Väl inne i butiken insåg jag att det var stooort. Knappar och band fyllde en stor yta och sen öppnade sig tygavdelningarna.
 Här är lite från bomullstyg-avdelningen. Manchester, både blommig som den bruna och enfärgade. Det fanns jersey, velour, tunn och tjock. Längst in en avdelning med amerikanska bomullstyger och tillbehör för quiltning.
 Prickig avdelning, rutig, randig, proveçalsk, blommig... Ja, allt du kan tänka dig.
 Dessutom såldes provençalska överkast, stickade överkast, markisväv, gardintillbehör, toile de jouy-tyger m.m. m.m. i all oändlighet. Det gyllengula ylletyget med mohair var ljuvligt men det var ganska dyrt och jag behöver det inte just nu.
En kul grej var att jag hittade motsvarande det orange ylletyget jag köpte på min marknad för 1€ metern i januari kostade 44.45€/m här. Det fanns både i det rosa i mitten på bilden ovan och i blått. När marknadsknallen sa att det kostade så mycket trodde jag nog inte honom riktigt men det visade sig alltså vara sant.
Men även om jag inte köpte något idag, vet jag att vad jag än behöver i framtiden, finns det här, på Tissus Grégoire i Saint Saturnin Lès Avignon.

7 kommentarer :

Tina sa...

Kokosmjöl har blivit ett måste i vårt lchf-kök. perfekt till pankakor, bröd, pajer...
Jag skickar efter mitt mjöl från lchfbutiken: http://www.lchfbutiken.se/c/301/bakprodukter
Tyvärr finns det inte att köpa i min vanliga mataffär än, men det dröjer nog inte så länge förrän dom får in det.

Efwa - Medea sa...

tack för tipset! jag ska kolla i butikerna med specialvaror här i Arles så får vi se om det finns.

Anette L sa...

Oj oj oj, jag hade nog inte kunnat handla utan bara gapat och glott! :o)

Otaliga projekt sa...

Wow! Jag måste säga att jag beundrar dig som "stod emot". Här hade jag nog kunnat ryckas med trots att jag inte syr....
Sarah

Hamrånge slöjdare sa...

Vilken otrolig affär!! Vad roligt att få gå runt där och titta. Skulle nog handlat något, även om jag inte syr sä mycket!

Manduzana stickar sa...

Söderköping är ju min gamla hemstad! Jag har än så länge inte stött på någon fysisk tygaffär som är bättre än dom.

Efwa - Medea sa...

Nej, jag håller med om att Jofotex är extremt bra!