lördag 24 september 2011

Planera och få något gjort...

Som alltid när hösten kommer försöker jag planera in att sy nya kläder till mig själv. Så även i år och jag har sytt både jeans, ett antal linnen, sytt en ny och sytt om några kjolar. Men mest har jag mer ingående försökt lära mig mer om att planera sin garderob (ett exempel av många), som det så fint heter. Jag har även sparat ner bilder på stilar jag gillar i Pinterest. När jag tittar på dem ser jag att jag mest gillar kjol så det bör jag satsa lite mer på än byxor. Iofs vet jag det sen innan men använder ändå mest jeans och byxor på höst, vinter och vår.
Jag har även läst en del om färganalys, inte gjort någon själv men ändå funderat över vad jag passar i för färger. Tror att jag är soft autumn. Jag brukar oftast dras till klara, starka färger och använder mycket svart men inser att det kanske inte är det allra bästa. Så nu försöker jag leta andra färger. Jag köpte kjol och capribyxor i beige hemma i Arles och har även köpt lite kläder här i Sverige men ska se till att sy lite mer.
Häromdagen hade jag tänkt köpa mig en kavaj, kjol och kanske ett par byxor i någon annan färg än svart eller grått. Tänkte testa idén med att ha en basgarderob med kläder som passar ihop och som man kan variera  till en massa olika outfits. Även om jag jobbar hemma och inte behöver vara snyggklädd där, så är det ganska ofta även jag behöver vara tjusigt klädd.
Nåja, jag tillbringade många timmar vandrandes ut och in i de flesta butikerna i Jkpg och provade massor med kläder. Dock inga kavajer med kjol eftersom jag inte hittade något annat än svart och grått. Men jag köpte en kofta och en klänning, som inte passar ihop... men är snygga var för sig.
Idag kom jag i alla fall på att jag kunde åka till Erikshjälpen för att se om jag hittade någon kavaj och till min stora förvåning hittade jag tre stycken som passade. En av dem med lite korta ärmar men jag ska lägga ner ärmen och sen lämna in den på kemtvätt så pressar de den så att det blir snyggt. Hoppas jag.
Jag är supernöjd. Totalt kostade alla tre tillsammans endast 155 kronor. Eftersom vi fortfarande har sommarväder i Provence kommer jag att kunna använda dem och när det blir höst/vinter har jag säkert sytt något snyggt och välpassande.
Klänningen jag köpte får ni också en titt på. Ostruken men jag gillar den ändå.
Får se vad jag hittar på att ha till den. Något naturvitt, stickat kanske... Jag började ju på en omlottkofta för länge sedan. Den kanske jag ska ta fram ur UFO-lådan.

1 kommentar :

Susilull sa...

Vilka snygga kavajer, och vilka fynd!
Och klänningen var läcker, snygg färg!

Jag har verkligen frossat i nya kläder i höst, gillar alla de bruna tonerna.
Sen är jag också svag för svart, men ibland blir det som sagt väldigt svårt att överhuvudtaget hitta vissa plagg som inte är svarta eller gråa!